Τι συμβαίνει με το καραβάκι μας;

Τι συμβαίνει με το καραβάκι μας;

Η Ιστορία
Το έτος 2000 με πρωτοβουλία του Δήμου Τήλου και του αείμνηστου Δημάρχου Τάσου Αλιφέρη, ιδρύθηκε η Ναυτική Εταιρεία “ΤΗΛΟΣ 21οςΑΙΩΝΑΣ” με βασικό μέτοχο το Δήμο της Τήλου και αποκτήθηκε το ταχύπλοο σκάφος SEA STAR” το οποίο πραγματοποιεί έκτοτε, κατά την θερινή κυρίως περίοδο, καθημερινά σχεδόν δρομολόγια με την Ρόδο.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, λόγω της σταθερότητας των δρομολογίων και της ευκολίας πρόσβασης, το νησί μας να γνωρίσει μια πρωτοφανή ανάπτυξη και πληθυσμιακή αύξηση.
Η επιτυχία αυτής της προσπάθειας απέδειξε ότι αυτός ο τρόπος συγκοινωνιακής διασύνδεσης, μπορεί  να συμβάλει όχι μόνον στην διευκόλυνση μετακίνησης των κατοίκων και επισκεπτών, αλλά κυρίως στην ανάπτυξη των νησιών αφού έχοντας στα χέρια μας το συγκοινωνιακό αυτό  μέσο μπορέσαμε  να προγραμματίσουμε  με ασφάλεια τις μετακινήσεις οργανωμένων  ομάδων τουριστών σε συνεργασία με μεγάλους τουριστικούς οργανισμούς, οι οποίοι ενδιαφέρονται μεν για τα νησιά μας, αλλά προσκρούουν στην έλλειψη σταθερής συγκοινωνίας εκ των προτέρων γνωστής, η οποία ταυτόχρονα να διασυνδέεται με τις αφίξεις των αεροπλάνων  (CHARTER)  στα μεγάλα διεθνή αεροδρόμια του νομού μας όπως αυτών της Ρόδου και Κω.
ΓΙΑΤΊ ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ:
Το Μεταφορικό Ισοδύναμο εφαρμόστηκε  σε άλλες χώρες  διότι:
•Το Μεταφορικό Ισοδύναμο συνιστά την αρχή σύμφωνα με την οποία οι επιβάτες των ακτοπλοϊκών μεταφορών από και προς τα νησιά καλούνται να πληρώσουν κόμιστρα ισόποσα με τα αντίστοιχα τα οποία χρεώνονται για τη χρήση άλλων μέσων μεταφοράς (οδικές/ σιδηροδρομικές μεταφορές) για τη μετακίνησή τους σε ανάλογες αποστάσεις.
•Το Μεταφορικό Ισοδύναμο στοχεύει στην κατά το δυνατόν εναρμόνιση της τιμολογιακής επιβάρυνσης του χρήστη των θαλάσσιων μεταφορών με αυτή των χερσαίων μεταφορών για την απολαβή ανάλογης προσφερόμενης υπηρεσίας ανεξαρτήτως του μεταφορικού μέσου που χρησιμοποιείται, σε ότι αφορά στη συχνότητα, στο κόστος, στο χρόνο μετακίνησης, στην απόσταση που θα διανύσει, καθώς και στην παρεχόμενη ποιότητα.
 
•Η θεωρία περί του Μεταφορικού Ισοδυνάμου αναπτύχθηκε από τον Pedersen (1974) και εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στο τιμολογιακό σύστημα της Νορβηγίας. Η λογική για την εφαρμογή του ήταν ότι οι πολίτες της χώρας, με την πληρωμή των φόρων προσφέρουν τη δυνατότητα στην Πολιτεία να κατασκευάζει και να συντηρεί τους δρόμους και τις γέφυρες. Οι δρόμοι και οι γέφυρες συνδέουν περιοχές και πόλεις σε όλη την ενδοχώρα, εκτός των νησιωτικών περιοχών. Οι νησιώτες λοιπόν, οι οποίοι όπως όλοι οι πολίτες πληρώνουν φόρους, παρόλα αυτά δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτό το δίκτυο των δρόμων και λεωφόρων που έχουν κατασκευαστεί χωρίς πρώτα να μην πληρώσουν ένα σημαντικό επιπλέον τίμημα (ναύλο) για τη μεταφορά τους με το πλοίο. 
 
       Η εταιρεία KANTOR σε συνεργασία με το Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), συνέταξαν μελέτη για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στην ελληνική ακτοπλοΐα, με έμφαση στα δρομολόγια άγονων γραμμών, στο πλαίσιο των επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ. Συγκεκριμένα  με το μεταφορικό ισοδύναμο δίνεται η δυνατότητα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όπως έγινε στην Κορσική, στη Γαλλία και στην Πορτογαλία να χρησιμοποιηθούν κοινοτικοί πόροι για να επιδοτηθεί το κόστος μεταφοράς στα νησιά διότι θεωρείται ως δικαίωμα του νησιώτη να απολαμβάνει μεταφορικές υπηρεσίες με το ίδιο κόστος που το απολαμβάνει ο κάτοικος της Αθήνας και άλλων περιοχών. Τη μελέτη για την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου στα δρομολόγια των Άγονων Γραμμών, παρουσίασαν για πρώτη φορά στην ημερίδα για το ακτοπλοϊκό των Κυκλάδων που έγινε στη Νάξο την Πέμπτη 5 Απριλίου, ο Γιώργος Μορφούλης, διευθυντής Kantor και η Μαρία Μποϊλέ, Διευθύντρια Ερευνών ΕΚΕΤΑ.
 
 
       Η πρώτη εφαρμογή στην Ελλάδα έγινε στην Τήλο χάρη του αλησμόνητου Τάσου Αλιφέρη και συγκεκριμένα 
•Από το 2000 το Tilos Sea Star εκτελούσε το δρομολόγιο Τήλος – Ρόδος με 8 δρομολόγια ανά εβδομάδα (εκτός της χειμερινής περιόδου) υπό την ιδιοκτησία και διαχείριση του Δήμου Τήλου
•Αρχικά η τιμή του επιβατικού εισιτηρίου ήταν μηδενική – το καλοκαίρι του 2011 το Δημοτικό Συμβούλιο ήρε το μηδενικό εισιτήριο και προσδιόρισε την τιμή ενιαίου εισιτηρίου υπολογιζόμενο σύμφωνα με το μεταφορικό ισοδύναμο
•Κατά τη δρομολογιακή περίοδο 2009-2010, με το Tilos Sea Star  μετακινήθηκαν 14,090 επιβάτες. Τώρα θα σβήσει;
      Την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου ζήτησαν από τους εκπροσώπους της κυβέρνησης, τα μέλη των 20 νησιωτικών επιμελητηρίων Ελλάδος. Το αίτημα αυτό υποβλήθηκε κατά τη διάρκεια συνεδρίου που έγινε στην Αθήνα προπαραμονές Χριστουγέννων του 2013.

          Ο αντιπρόεδρος των νησιωτικών επιμελητηρίων, Νίκος Τσίπηρας, υπογράμμισε ότι οι τιμές για τη μεταφορά προϊόντων πρέπει να εναρμονιστούν με τη συνθήκη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και τις επιταγές του ελληνικού συντάγματος.
«Τίτλος του συνεδρίου μας ήταν: «Η νησιωτικότητα και η ανάπτυξη των επιχειρήσεων». Ενόψει της ελληνικής προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση διατυπώσαμε την πάγια θέση μας προς τους κυβερνώντες, ότι θα πρέπει να διεκδικήσουν το μεταφορικό ισοδύναμο που προβλέπεται από το άρθρο 174 της συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από το άρθρο 101 του Ελληνικού Συντάγματος. Βασικός μας στόχος είναι η ανάπτυξη των οικονομιών στα νησιά και η δημιουργία ίσων ευκαιριών των περιοχών μας με την Ηπειρωτική Ελλάδα και την Ηπειρωτική Ευρώπη. Πρέπει να δοθεί ένα κίνητρο ανάπτυξης» τόνισε ο κ. Τσίπηρας.
 
 
Ποιο  είναι το αποτέλεσμα;

       Τι κάνει το δικό μας επιμελητήριο τώρα; Τι κάνουν οι βουλευτές μας; Γιατί όταν ψηφίζονται νόμοι δεν λαμβάνεται υπόψη το άρθρο 101 του Συντάγματος όπου αναφέρει ρητά στη παράγραφο 4 "Ο κοινός νομοθέτης και η Διοίκηση, όταν δρουν κανονιστικά, υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών και ορεινών περιοχών, μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους." ;
 
   Εφέτος με λύπη μας διαπιστώνουμε να υπάρχει κάποια δυσκολία - καθυστέρηση με το SEA STAR με αποτέλεσμα το νησί να χάνει σημαντικά έσοδα και να υποβαθμίζεται παρόλο που εξυπηρετείται εν μέρει από την Βlue Star και την Dodecanisos Seaways. Οι απώλειες της κάθε Τετάρτης είναι σημαντικές διότι υπήρχε άμεση ανταπόκριση από το αεροδρόμιο με το νησί.  Αυτό χάθηκε τώρα και χάνονται σημαντικά οφέλη. Η μια διαδρομή μόνο του "Φαίδων" δεν ικανοποιεί.
 
    Ευχόμαστε να βρεθεί άμεση λύση διαφορετικά θα είναι μεγάλη πληγή με ανεπανόρθωτες συνέπειες για το μέλλον του νησιού.
 
 
 
 

 

Φωτογραφικό υλικό

Προτάσεις Verena

Από την Νέμεσις – Πανελλήνια Ομοσπονδία για το περιβάλλον, τα ζώα, το κυνήγι, εκδόθηκε η ακόλουθη...
Μπορεί να κάνει σήμερα τον ανήξερο ο δήμαρχος Ρόδου Αλέξης Κολιάδης όμως στην συνεδρίαση του...
Χθες ομόφωνα το περιφερειακό συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου αποφάσισε και ζητά την μείωση των ελαφιών στη...
Αρχισαν τα...γαλλικά στο νέο δημοτικό συμβούλιο Ρόδου πολύ νωρίτερα απ ότι αναμενόταν!....Σε μια...