Λιμάνι Καρπάθου: Στο Γαρόνησο, τον Βρόντη ή μήπως στο Αρδάνι; Tου Μανώλη Δημελλά

Τα Πηγάδια της Καρπάθου φαίνεται πως θα αλλάξουν πρόσωπο.
-Τον προηγούμενο μήνα, στις 26/9/2014, στην αίθουσα συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου του νησιού, έγινε η πρώτη παρουσίαση της επέκταση του λιμανιού, που σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, θα φτάσει μέχρι το Γαρόνησο, τον διάσημο βράχο για το μοναδικό σε όλο τον πλανήτη μικρό λουλούδι, τη Σιληνή του Χόλτσμαν, Silene holzmanii, που αυτοφυεί πάνω του, και φέτος καταμετρήθηκαν περίπου 60 άτομα από το συγκεκριμένο είδος φυτού, το οποίο συμπεριλαμβάνεται στο κόκκινο βιβλίο των Απειλούμενων Ζώων και φυτών της Ελλάδας. Παρουσιάστηκε λοιπόν στη Κάρπαθο η μελέτη σκοπιμότητας του έργου επέκτασης λιμανιού και τονίστηκε ότι σύμφωνα με το σχέδιο θα μπορούν να δέσουν 2 μεγάλα οχηματαγωγά πλοία. Ενώ η εσωτερική μαρίνα που θα δημιουργηθεί, σε συνάρτηση με την μεγάλη πλατεία περίπου 3.500 τ.μ. γύρω από το Γαρόνησο, κυριολεκτικά θα μεταμορφώσουν θετικά την κύρια θαλάσσια είσοδο της Καρπάθου.

Στα πλαίσια της  σύμβασης που υπογράφτηκε την περασμένη χρονιά, μεταξύ της  Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και της εταιρείας CNWAY, έχει ξεκινήσει η σχετική διαδικασία για τη σύνταξη οριστικής μελέτης επέκτασης του λιμένα Πηγαδίων Καρπάθου, προϋπολογισμού  192.000 ευρώ.

Το συνολικό έργο έχει προϋπολογισμό 5,5 εκ. ευρώ και στον αρχικό σχεδιασμό προβλέπει: Την κατασκευή έξω από το Γαρόνησο, χωρίς προστασία, δύο κρηπιδωμάτων μήκους 60 μ. το καθένα, για την πρυμνοδέτηση Ε/Γ Ο/Γ πλοίων και ενός κρηπιδώματος μήκους 90 μ  με μέτωπο προς Νότο,   για πλαγιοδέτηση ενός μότορσιπ και ενός εσωτερικού αλιευτικού καταφυγίου  με κρηπιδώματα μήκους 108 μ. για μικρά αλιευτικά σκάφη. Το πρώτο στάδιο της προμελέτης του έργου, συμπεριλαμβανομένων    τοπογραφικών και τη βυθομετρική αποτύπωση, σήμερα έχει ολοκληρωθεί.

Στη συμπλήρωση του φακέλλου με στόχο την οριστική θετική γνωμοδότηση του  έργου, προετοιμάζονται τέσσερις βασικές μελέτες για την συγκεκριμένη περιοχή εργασιών:

1.Γεωτεχνική
2.Κυματική
3. Προσομοίωση πρυμνοδέτησης - πρόσδεσης πλοίων, άνω των 150 μέτρων.
4. Και τέλος τη μελέτη σύνδεση του υπό κατασκευή λιμανιού με τον οδικό ιστό της πρωτεύουσας της Καρπάθου.

Ευνόητη επίσης είναι και η περιβαλλοντική μελέτη-σχεδιασμός της υποδιαμόρφωση θαλάσσιας και χερσέας περιοχής.

Όμως η συγκεκριμένη απόφαση για την επέκταση του κεντρικού λιμανιού της Καρπάθου, φαίνεται πως δημιουργεί διάλογο με αρκετές διαφωνίες.

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο κος  Νικόλαος Κανάκης, δραστηριοποιείται στο ζήτημα. Πρώην υψηλόβαθμος αξιωματικός του λιμενικού σώματος (αποστρατεύτηκε με τον βαθμό του υποναυάρχου), υπηρέτησε με το βαθμό του λιμενάρχη  στην Χίο, εργάστηκε ακόμα και στη δ/ση λιμένων και λιμενικών έργων.  Καπετάνιος και ο ίδιος, εκφράζει σοβαρότατες ενστάσεις για την επιλογή της συγκεκριμένης θέσεως για την επέκταση του λιμανιού.

Ο κος Κανάκης τονίζει: "Το υπό μελέτη έργο, προϋπολογισμού 5 εκατ., όχι μόνο δεν βελτιώνει  σημαντικά την λειτουργικότητα του λιμανιού, αλλά αντίθετα παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα  κυρίως από πλευράς ασφαλείας στους χειρισμούς των μεγάλων πλοίων λόγω φυσικών εμποδίων και περιορισμένου κύκλου στροφής των  πλοίων  και το σημαντικότερο δεν θα επιτρέπει την πλαγιοδέτηση κρουαζιεροπλοίων, που  θα έπρεπε είναι  ένα από τα ζητούμενα της επέκτασης του λιμανιού, ούτε επέκτασή του στο μέλλον".

Και προχωρά ένα βήμα πιο μπροστά, αφού καταθέτει μια ρηξικέλευθη πρόταση, την κατασκευή ενός νέου λιμανιού στην περιοχή του Βρόντη, αφού σύμφωνα με τις προτάσεις του: "με το ίδιο κόστος μπορεί να κατασκευασθεί   κρηπίδωμα 250 και πλέον μέτρων, παράλληλα προς την βόρεια ακτή του όρμου των Πηγαδίων, στην περιοχή του Βρόντη, στο όριο της ισοβαθούς των 10 μ., το οποίο εκτός της ασφαλούς πρυμνοδέτησης οχηματαγωγών οιουδήποτε μεγέθους, θα επιτρέπει  και την πλαγιοδέτηση   των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων, με δυνατότητα μάλιστα παραπέρα επέκτασης του, αν οι συνθήκες το επιβάλουν".

Ο κος Κανάκης κατέθεσε πρόταση στο Δημοτικό Συμβούλιο Καρπάθου και έχει συμπεριλάβει  υπογραφές 85 κατοίκων, περιμένει το επόμενο δημοτικό συμβούλιο για αναπτύξει τις απόψεις του, αφού θεωρεί λανθασμένη επιλογή την συγκεκριμένη επέκταση του λιμανιού. Προτείνει μια καινούρια έκθεση και περιβαλλοντική μελέτη για την περιοχή του Βρόντη.

Ωστόσο δεν είναι ο μοναδικός Καρπάθιος που διαφωνεί με το σχέδιο επέκτασης του υπάρχοντος λιμανιού στο Γαρόνησο.

Φαίνεται πως δημιουργείται μια άλλη κίνηση, που συζητά και θα προτείνει τη μεταφορά του λιμανιού των Πηγαδίων 4 χιλιόμετρα πιο μακριά! Στον φυσικό και απάγγειο κόλπο του Αρδανιού.

Στην έρευνα που διενήργησε η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπ.Ναυτικού για την κατάσταση στα λιμάνια το 2012, για τη Κάρπαθο αναφέρεται ότι χρειάζεται: "Ενίσχυση φωτοβολίας φανών εισόδου. Φωτισμός προβλήτα, δημιουργία περισσότερου χερσαίου χώρου, σκιάδες, w.c., προσκρουστήρες. Να τοποθετηθεί μια δέστρα (μπίντα) στην ΑΡ πλευρά του προβλήτα της εξωτερικής θέσης πρυμνοδέτησης".

Και η πρόσφατη επίσκεψη του Γερμανικού κρουαζιερόπλοιου και των επιβατών του, που είδαν τη Κάρπαθο με τους τηλεφακούς των φωτογραφικών μηχανών, αφού ο πλοίαρχος, φοβούμενος το βουβό κύμα, δεν επέτρεψε την εξόδο με βάρκες, δημιουργεί έναν επιπρόσθετο προβληματισμό. Οι ανάγκες μας πολλαπλασιάζονται ενώ τα βαπόρια όλο και παίρνουν πόντους!

Το ζήτημα πέρα από τις αναγκαίες και επιβαλλόμενες μελέτες από τους ειδικούς, αποτελεί και ένα θέμα ξεκαθαρισμένων προτεραιοτήτων των εκλεγμένων αρχών του τόπου. Και ο καταλληλότερος για να μας διαφωτίσει δεν είναι άλλος από τον Δήμαρχο Καρπάθου, κ. Ηλία Λάμπρο. Σύμφωνα με εκείνον πρόκειται για ένα έργο που έχει ακόμη αρκετό δρόμο μέχρι την ολοκλήρωση του, αφού οι ουσιαστικότερες μελέτες ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί.

Επισημαίνει όμως ότι αυτή η μεγάλη ιδέα, παραπάνω από τριάντα χρόνια παραμένει μόνο μέσα στα όνειρα των Καρπάθιων, και σήμερα φαίνεται να μπορεί να γίνει πράξη.  Αναρωτιέται αν μπορούμε να γυρίσουμε τη πλάτη στη μεγάλη πιθανότητα να αποκτήσει επιτέλους η Κάρπαθος ένα σύγχρονο λιμάνι που θα ανταποκρίνεται με αξιώσεις στις ανάγκες των κατοίκων του νησιού.

Ο Δήμαρχος Καρπάθου κ. Λάμπρος, κατανοεί τις αντιρρήσεις και τις όποιες καλόπιστες διαφωνίες, όσο για το ζήτημα μιας νέας λιμενικής εγκατάστασης, σε μια άλλη περιοχή, είναι ξεκάθαρος και τονίζει ότι: "αυτό το θέμα θα μπορούσε και πρέπει να μας απασχολήσει, αφού όμως πρώτα προχωρήσουμε στην ήδη εγκεκριμένη μελέτη. Σήμερα που καταφέρνουμε να κάνουμε ένα βήμα μπροστά θα βάλουμε από μόνοι μας μια τρικλοποδιά στον εαυτό μας;"

Όσο για τη πλαγιοδέτηση των κρουαζιερόπλοιων, αναρωτιέται, "μα πως τόσα χρόνια, νησιά όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, τα καταφέρνουν και δέχονται χιλιάδες τουρίστες;

Να αφήσουμε λοιπόν από τα χέρια μας μια ήδη ζυμωμένη πρόταση και να κυνηγήσουμε κάτι πιο μεγάλο; με πιθανότητα να περάσουν άλλα τόσα χρόνια (ίσως και παραπάνω) μέχρι να δούμε ένα αντίστοιχο φως";

Αλήθεια ποιός θα πάρει την ευθύνη για μια τέτοια απόφαση;

 

Φωτογραφικό υλικό

Προτάσεις Verena

Από την Νέμεσις – Πανελλήνια Ομοσπονδία για το περιβάλλον, τα ζώα, το κυνήγι, εκδόθηκε η ακόλουθη...
Μπορεί να κάνει σήμερα τον ανήξερο ο δήμαρχος Ρόδου Αλέξης Κολιάδης όμως στην συνεδρίαση του...
Χθες ομόφωνα το περιφερειακό συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου αποφάσισε και ζητά την μείωση των ελαφιών στη...
Αρχισαν τα...γαλλικά στο νέο δημοτικό συμβούλιο Ρόδου πολύ νωρίτερα απ ότι αναμενόταν!....Σε μια...